Fairtrade zmienia rynek od środka. Wszyscy rolnicy i pracownicy zasługują na lepszą przyszłość. Wybierając produkty Fairtrade, konsumenci dają producentom i pracownikom szansę na zwiększenie wpływu na swoje życie. To właśnie więź między producentami i konsumentami stanowi fundament działania Fairtrade.
W czasach gdy Fairtrade dopiero zaczynał promować nowe spojrzenie na handel międzynarodowy, wśród większości firm dominowała opinia, że walka z ubóstwem jest obowiązkiem rządów i organizacji stanowiących prawo międzynarodowe. Ćwierć wieku później coraz więcej przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę, jak ważne są zrównoważone łańcuchy dostaw. Aby to osiągnąć, firmy te decydują się na współpracę z Fairtrade.
W roku 2016 włoski producent słodyczy Ferrero zobowiązał się podwoić ilość kupowanego kakao Fairtrade w ciągu trzech najbliższych lat do 40 tysięcy ton. Ponadto firma Ferrero współpracuje z Fairtrade przy operacji zakupu 20 tysięcy ton cukru trzcinowego w latach 2016 – 2019.
W kwietniu 2013 roku doszło do zawalenia się fabryki odzieżowej Rana Plaza w Bangladeszu, pod gruzami której śmierć poniosło ponad tysiąc osób. Ta tragedia oraz szereg zatrważających raportów na temat fatalnych warunków pracy w branży tekstylnej sprawiają, że rośnie rzesza konsumentów, którzy domagają się odzieży wytwarzanej w sposób etyczny i sprawiedliwy. W ostatnim czasie prowadziliśmy intensywne prace nad standardem dla branży tekstylnej i programem Fairtrade Cotton. Wszystko po to, by rozszerzyć działanie Fairtrade na cały łańcuch dostaw i dać firmom możliwość certyfikacji łańcucha dostaw zgodnie ze standardami Fairtrade. Kierownik Fairtrade ds. branży tekstylnej pisze o tym, dlaczego zamiłowanie do mody nie powinno wiązać się z cierpieniem pracowników.
Ruch Miast Przyjaznych dla Sprawiedliwego Handlu narodził się 16 lat temu w Wielkiej Brytanii. Dziś ponad 1800 miejscowości z 28 państw świata może poszczycić się tym tytułem. Siłę napędową tej jedynej w swoim rodzaju oddolnej inicjatywy Fairtrade stanowią lokalni działacze na rzecz Sprawiedliwego Handlu. W ostatnich latach rośnie liczba grup lokalnych z krajów rozwijających się, które chcą urzeczywistniać wizję społeczności przyjaznych dla Sprawiedliwego Handlu.
I tak w roku 2015 w Ameryce Łacińskiej zainaugurowano kampanię Miasta i Wsie Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu. W tym samym czasie lokalni działacze z miast Pondicherry i Auroville dokładali wszelkich starań, aby zdobyć tytuł pierwszego Miasta Przyjaznego dla Sprawiedliwego Handlu w Indiach. W 2015 roku indyjski działacz Pushpanath Krishnamurthy wyruszył na 450-kilometrowy marsz z Pondicherry do Ooty przez Auroville. Celem akcji było propagowanie idei Sprawiedliwego Handlu wśród mieszkańców kraju. W lipcu 2016 w Libanie odbyła się konferencja poświęcona idei Miast Przyjaznych dla Sprawiedliwego Handlu. W tym samym roku tytuł ten uzyskało dziewięć libańskich wsi. Konferencja w Baskincie była pierwszym tego typu wydarzeniem zorganizowanym w kraju rozwijającym się. Poznaj Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu.
W 2016 roku miała również miejsce pierwsza globalna i skoordynowana kampania konsumencka, czyli World Fairtrade Challenge. Na całym świecie miłośnicy kawy spotykali się, aby wspólnie pobić rekord w ilości kawy Fairtrade wypitej w ciągu weekendu. Celem akcji było okazanie wsparcia rolnikom zmagającym się ze skutkami zmian klimatu. Więcej informacji na temat akcji.